Bijzondere uitvoeringen

Naast de standaard uitvoeringen van de Transporter waren er ook vele speciale uitvoeringen. Een klein aantal daarvan werd door Volkswagen zelf gebouwd, zoals de ambulance Tx/27, vanaf eind 1950. Compleet met een (onder afgehangen) grote laadklep achterin. Daarnaast leverde VW graag grote series aan overheidsdiensten zoals de posterijen, het leger en politie en brandweer natuurlijk.

 

Nog specialistischer versies werden door derden geleverd, al dan niet in overleg met VW. De basis was meestel ofwel een Combi, ofwel een pick-up. De grootste Duitse leverancier van VW afgeleiden was Westfalia, een trouwe zakenpartner van VW. Westfalia leverde de pick-up met houten bak, maar ook rijdende winkels en natuurlijk kampeerauto's. Andere leveranciers van speciale VW's waren in Duitsland Miesen, Binz, Frinckinger. Een bekende en behoorlijk grote Nederlandse speler was het Twentse Kemperink.

T1

T1a/27 ambulance, 1953 - met achterklep
T1a/27 ambulance, 1953 - met achterklep
T1a als railbus - Beilhack, 1954
T1a als railbus - Beilhack, 1954
T1a pick up met Kemperink opbouw, midden jaren '50
T1a pick up met Kemperink opbouw, midden jaren '50
T1b Kronenburg brandweerwagen, 1962
T1b Kronenburg brandweerwagen, 1962
T1b ambulance Schiphol
T1b ambulance Schiphol

T2

T2a lijkwagen
T2a lijkwagen
T2a Westfalia kampeerauto, 1970
T2a Westfalia kampeerauto, 1970
Portugese T2b ambulance, duifblauw
Portugese T2b ambulance, duifblauw
T2 als radiomeetwagen in dienst bij Duitse Posterijen
T2 als radiomeetwagen in dienst bij Duitse Posterijen

T3

T3 pick-up van het Duitse leger, 1988
T3 pick-up van het Duitse leger, 1988

T4

T4 Ambulance, Tsjechië, 2010
T4 Ambulance, Tsjechië, 2010
T4b Combi als Duitse politiewagen, 2011
T4b Combi als Duitse politiewagen, 2011
T4 hoogwerker
T4 hoogwerker

T5

T5a in gebruik bij Duitse militaire politie
T5a in gebruik bij Duitse militaire politie
T5a met verhoogd dak bij de Jordaanse politie
T5a met verhoogd dak bij de Jordaanse politie
T5 citybus, Japan, 2007
T5 citybus, Japan, 2007